
- Kako mogu da pratim status svoje pošiljke?
- Da li mogu da promenim adresu dostave?
- Zašto je moja pošiljka poslata FedEx-om, a ne Poštom?
- Dobio sam email da ste mi poslali poruku na portalu. Kada pristupim portalu, ne vidim poruku.
- Šta je order/porudžbenica i zašto je potreban za carinski postupak?
- Šta je paritet i zašto je potreban?
- Kako na Vašem portalu mogu da dostavim dokumentaciju?
- Šta se dešava sa mojom pošiljkom ukoliko ne dostavim traženu dokumentaciju?
- Zašto prilikom popunjavanja podataka za carinjenje moram da upišem svoj JMBG?
- Dobijam poklon od prijatelja. Zašto mi je tražena faktura ili Proforma Invoice?
• Zašto se moja pošiljka carini ako je vrednost 80 EUR?
• Dobijam pošiljku besplatno, vrednost robe je 0 EUR. Zašto se pošiljka carini?
• Da li sam, i za koju robu, oslobođen plaćanja dažbina?
• Da li je vrednost pošiljke jedino merilo pri odobravanju prava na uvoz?
• Kako se određuje iznos carine i poreza za moju pošiljku?
• Moja pošiljka je vrednosti do 50 EUR. Zašto ste mi naplatili dodatni trošak dostave?
• Bio sam na putovanju i zaboravio svoje lične stvari. Da li sada kada mi se šalju naknadno, plaćam carinu?
• Živeo sam i radio u inostranstvu. Preselio sam se nazad u Srbiju i dobijam svoje lične, selidbene stvari. Da li moram da plaćam carinu?
• Zašto mi je potreban carinski zastupnik i zašto plaćam uslugu carinjenja?
• Prilikom poručivanja robe platio sam shipping. Zašto mi se dodatno naplaćuje usluga carinjenja, ako sam već platio uslugu FedEx-a?
• Zašto se moja pošiljka skladišti u carinski magacin?
• Da li nakon davanja saglasnosti za carinjenje i slanja Ovlašćenja za carinski postupak mogu da se predomislim i odbijem paket?
• Zašto mi je za 7 karmina koje sam poručila rečeno da ne mogu da ih uvezem kao fizičko lice?
• Kupio sam lek prema preporuci/receptu svog lekara. Zašto ne mogu da uvezem svoju pošiljku?
• Poručio sam zubarsku bušilicu, to je uređaj koji mi je potreban za rad – zašto ne mogu da uvezem?
• Poručio sam sa sajta pošiljaoca iz Kine „Prada“ papuče. Nemam porudžbenicu, komunicirao sam sa pošiljaocem preko WhatsApp-a. Zašto ne mogu da uvezem pošiljku?
• Da li kao strano lice mogu da uvezem robu za svoju ličnu upotrebu?
• Pošiljka mi je isporučena, ali je roba oštećena. Kako mogu da izvršim reklamaciju?
• Obavestili ste me da je pošiljka prispela oštećena. Zašto mi je predložen „prethodni pregled“ i zašto se naplaćuje?
• Poručio sam preko interneta garderobu, ali je moj order podeljen u više pošiljaka od strane pošiljaoca. Kako mogu da ocarinim ove pošiljke?
- Kako mogu da pratim status svoje pošiljke?
Status tranzita svoje pošiljke možete pratiti na našem sajtu https://flying-cargo.rs/tracking, tako što ćete ukucati svoj broj pošiljke. Stranica će Vas odvesti do FedEx ili TNT sajta, sa statusom Vaše pošiljke.
Status carinjenja možete pratiti na našem portalu za carinjenje https://portal.flying-cargo.rs/, tako što ćete se prijaviti svojim korisničkim imenom i lozinkom, i u delu „Moje pošiljke“ – „pregled svih pošiljaka“ pronaći željenu pošiljku i pogledati njen trenutni status carinjenja.
- Da li mogu da promenim adresu dostave?
Naravno! Jednostavno unesite na portalu „Potrebna promena adrese isporuke“ i unesite željenu adresu dostave, ili se obratite svom referentu sa informacijama.
- Zašto je moja pošiljka poslata FedEx-om a ne Poštom?
Vaš pošiljalac je prilikom slanja pošiljke odlučio da Vašu pošiljku otpremi na najbrži, najsigurniji i najbolji način. Zato je odabrao FedEx!
- Dobio sam email da ste mi poslali poruku na portalu. Kada pristupim portalu, ne vidim poruku.
Kada dobijete email da smo Vam pisali na portalu, i pristupite istom, na kartici „komunikacija sa FedExom“ možete pročitati poruku koja Vam je poslata. Portal nije samo određen za slanje instrukcija za carinjenje, preko našeg portala možete uspešno komunicirati sa svojim referentom!
- Šta je order/porudžbenica i zašto je potreban za carinski postupak?
Order/porudžbenica je obično email koji dobijete kada sa sajta pošiljaoca izvršite kupovinu. Email koji dobijete je potvrda da ste izvršili kupovinu, i u tom email-u je jasno naznačena adresa dostave/naručioca, opis robe, često fotografija robe, njena vrednost, broj komada, iznos transporta i ukupna vrednost za plaćanje. Order/porudžbenica je neophodan jer njime dokazujete realnu vrednost robe, odnosno vrednosti pošiljke, koji će biti korišćeni za carinski postupak i obračun carinskih dažbina.
- Šta je paritet i zašto je potreban?
Prethodno smo objasnili da trošak transporta ulazi u carinsku osnovicu, prema carinskom zakonu. Ipak, pošiljalac na fakturi može naznačiti ukupnu vrednost pošiljke (roba+transport), bez da posebno odvoji stavke vrednosti. U tom slučaju, nastupaju pariteti! Paritetom isporuke, pošiljalac potvrđuje da je u ukupnu vrednost pošiljke uračunat i trošak transporta, te se isti primenjuje za carinski postupak. Bez ovog podatka, pošiljka ne može da se ispravno carini. Neki od pariteta koji se koriste u ovom slučaju su: DAP, CIP, CPT...Više detalja imate na ovom linku; https://flying-cargo.rs/pariteti
- Kako na Vašem portalu mogu da dostavim dokumentaciju?
Na portalu uspešno možete raditi preko računara. Preko Vašeg mobilnog telefona možete koristiti portal za komunikaciju ili dostavljanje osnovnih informacija, ali dostavljanje formulara/dokumenata, možete uspešno izvršiti jedino preko računara. Na kartici „Prilozi i Upload“ možete dodati svu dokumentaciju, ali i preuzeti onu dokumentaciju koja Vam je dostavljena od strane FedEx referenta.
- Šta se dešava sa mojom pošiljkom ukoliko ne dostavim traženu dokumentaciju?
Prema FedEx regulativama, sve pošiljke po prispeću u našu zemlju, dobijaju rok od 5 radnih dana. Ukoliko do isteka roka ne dostavite tražene informacije/dokumentaciju, Vaša pošiljka se vraća pošiljaocu, o njegovom trošku. Za eventualnu refundaciju troškova koje ste platili za svoju robu, dalje možete dogovarati sa svojim pošiljaocem.
- Zašto prilikom popunjavanja podataka za carinjenje moram da upišem svoj JMBG?
JMBG je podatak koji je neophodan kako bi se sačinio JCI (jedinstvena carinska isprava). Ovo je podatak na kome insistira Uprava Carine, jer je JMBG jedinstveni identifikator koji omogućava carinskim organima da tačno povežu pošiljku sa određenom osobom, da bi se izbegle greške ili zloupotrebe.
- Dobijam poklon od prijatelja. Zašto mi je tražena faktura ili Proforma Invoice?
Zbog carinskog postupka. Pošiljalac je u obavezi da izda fakturu prilikom slanja robe, jer je to robni dokument koji prati pošiljku tokom tranzita i služi za postupak carinjenja. Proforma Invoice je dokument kojim pošiljalac potvrđuje da je roba besplatna za Vas. Na toj proformi pošiljalac je dužan da ispravno deklariše robu, naznači realnu vrednost robe, i obavezno notira da je pošiljka za Vas poklon („Gift, free of charge“). Na taj način pošiljka može da se uveze kao poklon.
- Zašto se moja pošiljka carini ako je vrednost 80EUR?
Carinskim zakonom je definisano da je limit za poštanske pošiljke koje poručuju fizička lica za ličnu upotrebu 50 EUR. Sve pošiljke čija vrednost prelazi 50 EUR podležu redovnoj carinskoj proceduri, i plaćanju uvoznih dažbina.
- Dobijam pošiljku besplatno, vrednost robe je 0 EUR. Zašto se pošiljka carini?
Bez obzira što dobijate robu besplatno, vrednost robe ne može biti 0, ili simbolična vrednost. Pošiljalac je u obavezi da ispravno deklariše robu prilikom slanja, i naznači njenu realnu vrednost.
- Da li sam, i za koju robu, oslobođen plaćanja dažbina?
Da! Carinskim zakonom određene su povlastice kojima su fizička lica oslobođena plaćanja uvoznih dažbina, i to su sledeće pošiljke:
- Pošiljke male vrednosti nekomercijalne prirode, vrednosti do 50 EUR
- Poklon od fizičkog lica – fizičkom licu, vrednosti do 70 EUR
- Dokumenta i pisma
- Autorska dela
- Lične stvari (zaboravljeni prtljag)
- Nagrade i trofeji (osvojeni na sportskim takmičenjima/turnirima)
- Da li je vrednost pošiljke jedino merilo pri odobravanju prava na uvoz?
Na žalost, nije. Fizička lica jedino mogu primati pošiljke čija sadržina jasno ukazuje da je reč o robi za lične potrebe. Fizičkim licima nije dozvoljeno uvoziti robu koja je uzorak, ili robu za koju je potrebno obezbediti dozvolu nadležnih institucija za uvoz.
- Kako se određuje iznos carine i poreza za moju pošiljku?
Carinskim zakonom je definisano da se Carinska vrednost, odnosno carinska osnovica sastoji od vrednosti robe, troška transporta, i svih dodatnih eventualnih taksi koje ste platili prilikom poručivanja robe. Dakle, ukoliko ste kupili na primer patike koje su vrednosti 100 EUR, i platili ste transport u iznosu od 20 EUR, carinska osnovica će biti 120 EUR. Na ovu vrednost, obračunavaju se iznos carine (120 EUR *10%), i iznos PDV-a ((120 EUR + iznos carine) * 20%).
- Moja pošiljka je vrednosti do 50 EUR. Zašto ste mi naplatili dodatni trošak dostave?
Ukoliko Vam je prilikom isporuke za pošiljku male vrednosti nekomercijalne prirode naplaćen dodatni trošak, taj trošak je PDV – ne trošak dostave. Uredbom o carinskim povlasticama definisano je da ste oslobođeni plaćanja carine (carinskih dažbina) ali ne i troška PDV-a. Trošak PDV-a iznosi 20% od ukupne vrednosti robe.
- Bio sam na putovanju, i zaboravio svoje lične stvari. Da li sada kada mi se šalju naknadno, plaćam carinu?
Imate prava na oslobađanje svog ličnog prtljaga koji ste zaboravili tokom putovanja. Važno je da se u prtljagu ne nalazi tehnička roba, već samo predmeti koje ste koristili tokom putovanja. Za potrebe ovakvog postupka, neophodno je dostaviti kopiju avio karte, strane pasoša gde se vidi kada ste ušli u našu zemlju, kompletan spisak stvari, kao i prepisku sa Lost-found kompanijom koju ste kontaktirali za svoj zaboravljeni/izgubljeni prtljag.
- Živeo sam i radio u inostranstvu. Preselio sam se nazad u Srbiju, i dobijam svoje lične, selidbene stvari. Da li moram da plaćam carinu?
Imate prava na oslobađanje uvoznih dažbina za svoje selidbene stvari. Kompanija FedEx se na žalost ne bavi ovim carinskim postupkom, te Vam preporučujemo da pre slanja pošiljke, proverite sa carinom i željenom špediterskom kućom, koji su uslovi za oslobađanje robe, kao i koja Vam je dokumentacija potrebna. Kompanija FedEx može vršiti transport Vaše pošiljke, ne i oslobađanje i primenu ove vrste carinskog postupka.
- Zašto mi je potreban carinski zastupnik i zašto plaćam uslugu carinjenja?
Kada je reč o ekspresnim pošiljkama, definisano je članovima 420. do 424. Uredbe o carinskim postupcima i carinskim formalnostima, koje možete detaljnije pogledati na zvaničnom sajtu Uprave carine.
- Prilikom poručivanja robe platio sam shipping. Zašto mi se dodatno naplaćuje usluga carinjenja, ako sam ja već platio uslugu FedEx-a?
Prilikom poručivanja ste platili uslugu transporta, koja podrazumeva transport pošiljke „od vrata do vrata“. U ovu uslugu transporta, nije uračunata usluga carinjenja, jer se radi o potpuno drugoj vrsti usluge koja je definisana zvaničnim cenovnikom kompanije.
- Zašto se moja pošiljka skladišti u carinski magacin?
Sva roba koja dolazi iz inostranstva i ulazi u carinsko područje Republike Srbije, smatra se stranom robom, i prema zakonu mora biti smeštena u carinsko skladište koje je pod carinskim nadzorom do njenog rascarinjenja, ili povrata pošiljaocu.
- Da li nakon davanja saglasnosti za carinjenje i slanja Ovlašćenja za carinski postupak mogu da se predomislim i odbijem paket?
Imate prava da odustanete od carinjenja pošiljke, ali pre nego što je carinski postupak okončan. Na žalost, jednom kada dostavite Ovlašćenje i pošiljka bude ocarinjena, nastaje carinski dug. U ovom trenutku nemate opciju da odustanete od prijema paketa.
- Zašto mi je za 7 karmina koje sam poručila rečeno da ne mogu da ih uvezem kao fizičko lice?
Kao pojedinac nemate prava da uvozite veću količinu (broj komada) istovetne robe, jer se dovodi u pitanje da li je roba namenjena za ličnu upotrebu ili dalju prodaju, naročito ako carina iz svoje baze podataka ustanovi da ste sliču robu uvozili i ranije.
- Kupio sam lek prema preporuci/receptu svog lekara. Zašto ne mogu da uvezem svoju pošiljku?
Nije dozvoljeno slanje lekova i medicinskih sredstava poštanskim pošiljkama, bilo da ste ih sami naručili ili Vam je neko poslao.
- Poručio sam zubarsku bušilicu, to je uređaj koji mi je potreban za rad, zašto ne mogu da uvezem?
Uređaje potrebne za vršenje neke delatnosti možete da uvezete samo kao pravno lice, uz napomenu da je prethodno neophodno da proverite da li je za taj uređaj potrebna i neka posebna dozvola za uvoz.
- Poručio sam sa sajta pošiljaoca iz Kine „Prada“ papuče. Nemam porudžbenicu, komunicirao sam sa pošiljaocem preko „Whatsapp“ aplikacije. Zašto ne mogu da uvezem pošiljku?
Kopija brendirane robe nije dozvoljena za uvoz, jer se smatra povredom intelektualne svojine.
- Da li kao strano lice mogu da uvezem robu za svoju ličnu upotrebu?
Da, strano lice ima prava na uvoz robe za svoju ličnu upotrebu. Neophodno je da pored primene svih pravila koja važe za domaća lica, dostavite Vašu Prijavu boravka (beli karton).
- Pošiljka mi je isporučena, ali je roba oštećena. Kako mogu da izvršim reklamaciju?
Žao nam je ukoliko je ovo situacija koja Vam se desila! Ipak, tu smo da Vam pomognemo i zajedno rešimo reklamaciju.
Potrebno je da fotografišete svoj paket, i samu robu, što detaljnije – da se na fotografiji vidi jasno oštećenje robe, kao i pakovanja/kutije. Ove fotografije možete poslati na email csa@flying-cargo.rs i pozovete se na broj pošiljke. Naši operateri će Vam poslati formular za reklamacioni postupak, i po potrebi kreirati zahtev za reklamacioni postupak FedEx-u u polazištu. U slučaju da je oštećenje nastalo u polazištu, Vi sa Vaše strane treba da obavestite svog pošiljaoca na isti način, koji će dalje sa FedEx-om rešiti reklamacioni postupak, a Vas obavestiti o ishodu i nadoknadi štete.
- Obavestili ste me da je pošiljka prispela oštećena. Zašto mi je predložen „prethodni pregled“ i zašto se naplaćuje?
Preventivno obaveštenje o oštećenju, i predlog prethodnog pregleda, služi da ukoliko ustanovite da je roba oštećena (a ne samo spoljno pakovanje), možete da odustanete od prijema paketa pre carinskog postupka. Ovim postupanjem nećete plaćati carinske dažbine, i roba se vraća pošiljaocu o njegovom trošku. Ipak, potrebno je da proverite sa pošiljaocem sve informacije oko eventualne nadoknade štete/refundaciju troškova koje ste platili. Prethodni pregled se naplaćuje jer ova usluga podrazumeva slanje zahteva carini za odobrenje da se otvori paket koji je pod carinskim nadzorom. Prethodnom pregledu prisustvuje skladištar, carinski službenik, deklarant i Vi lično. Sačinjava se zapisnik o činjeničnom stanju i rezultatu pregleda.
- Poručio sam preko interneta garderobu, ali je moj order podeljen u više pošiljaka od strane pošiljaoca. Kako mogu da ocarinim ove pošiljke?
Važno je da u ovakvim situacijama obavezno svom FedEx referentu naglasite da je Vaš order podeljen u više pošiljaka, kako bi ispravno primenili carinski postupak i ispravno ocarinili robu! Na ovaj način izbegavate duplo plaćanje carinskih dažbina, i neispravno carinjenje robe.

